מס רכישה: מידע מקיף על מיסוי בעת רכישת קרקעות להשקעה

כאשר ניגשים לעסקת השקעה בנדל"ן, יש לקחת בחשבון את מס הרכישה ולהכיר את מדרגות המס. ריכזנו עבורכם את כל המידע החשוב אודות מיסוי בעת רכישת קרקעות להשקעה במאמר הבא! המשיכו לקרוא!

מס רכישה, המוטל בעסקאות רכישת נדל"ן בישראל, מבקש למעשה להבדיל בין מי שרוכשים דירה למגורים, למי שמחפשים נדל"ן מניב. 

מס הרכישה מחושב על פי מחיר הנכס ונגבה במדרגות, המתעדכנות באופן שנתי. למשל, רוכש דירה ראשונה, יזכה לפטור ממס רכישה, עד לתקרה מסוימת, אך רכישת דירה שנייה ויותר תחייב במס, כך גם לגבי רכישת נדל"ן שלא נועד למגורים.

את מס הרכישה משלמים בתוך 60 יום מתאריך ביצוע העסק. ניתן לבקש דחייה או פריסה לתשלומים בהצגת סיבה ראויה ואסמכתאות, אבל רישום העברת זכויות בטאבו, יינתן רק עם תשלום מלוא המס.

מס רכישה על דירה ראשונה

מדרגות המס הנהוגות במס הרכישה, נועדו להקל על זוגות צעירים הרוכשים את דירת המגורים הראשונה והיחידה שלהם, בניגוד למי שכבר יש ברשותם דירה אחת או יותר והם רוכשים דירה נוספת לצורכי הפקת רווח.

בעל דירה יחידה, מוגדר גם מי שבבעלותו חלק הנמוך משליש בדירה נוספת, או חלק הנמוך מחצי, בדירה שהתקבלה בירושה. מאחר שההגדרה "רוכש הדירה", חלה על התא המשפחתי כולו, אם יש דירה בבעלות בן או בת הזוג (גם ידועים בציבור), הרוכש לא יוגדר כבעל דירה יחידה.

כדי שמגבלת הדירה היחידה לא תפגע באלו שרוצים לשפר את תנאי המחיה, שרכשו דירת מגורים חדשה טרם מכירת הקודמת (כך שבזמן הרכישה יש בבעלותם למעשה שתי דירות), הפטור קיים אם תימכר הדירה הקודמת תוך 18 חודשים, מרכישת החדשה, או בתוך שנה, ממסירת דירה חדשה מקבלן.

מס רכישה על השקעות בנדל"ן

מי שרוכש דירה נוספת או יותר, מעבר לדירה שכבר נמצאת ברשותו, שטחים להשקעה או נכסי נדל"ן שאינם משמשים למגורים, יצטרך כאמור לשאת בתשלום מס רכישה.

רכישת נכס נדל"ן מחייבת הגשת הצהרה בתוך 30 יום, למשרד מיסוי מקרקעין וכיום ניתן באופן מקוון. ההצהרה צריכה לכלול את פרטי הנכס, פרטי העסקה, סכום התמורה ותאריך הרכישה ואת סך מס הרכישה המוטל, או הוכחה לזכאות לפטור, אם קיימת.

בשלב הבא, יקבל הרוכש ממיסוי המקרקעין הודעה על קליטת ההצהרה ושובר תשלום מס רכישה ובהמשך תונפק שומת מס רכישה.

פטורים והקלות במס רכישה

להקלות או פטורים ממס הרכישה, זכאים נכים ובעל מוגבלויות, תושבים חוזרים, עולים חדשים ובנים למשפחות שכולות או נפגעות פעולות איבה. ההטבה חלה על כל התא המשפחתי של הרוכש. לקבלתה, יש להעביר טופס בקשה לרשות המיסים לפטור חלקי ממס רכישה ולצרף את האישורים הרפואיים הרלוונטיים.

הקלות ופטורים ממס רכישה, חלים גם על העברת בעלות על דירה במסגרת הליך גירושין, כמתנה מקרוב משפחה וכן בקבלת דירת מגורים חדשה בתמורה לישנה, במסגרת "פינוי בינוי".

מחפשים נכסים לרכישה והזדמנויות השקעה מניבות?
השאירו פרטים וקבלו הצעה אטרקטיבית