מס רכישה לדירה ראשונה: כך תעשו את זה נכון!

מס רכישה הוא מס מדורג, שמטרתו להגביל רכישת קרקע ודירות להשקעה. כידוע, קניית דירה להשקעה מחויבת במס, אך רוכשי דירה ראשונה שעלותה נמוכה מתקרה מסוימת, זוכים להקלות מס ולעיתים גם לפטור ממס רכישה. אז מהו מס רכישה לדירה ראשונה? ומהן ההקלות במסגרת הטבות המס? כל התשובות בהמשך!

מיסים משולמים למדינה לרוב, בגין רווחים כספיים, אם ממכירת נדל"ן, רכוש, ניירות ערך וכדומה, או מעבודה. מס רכישה, לעומת זאת, נגבה ממי שרוכש נדל"ן ומחושב על פי השקעה ולא רווח.

מהו מס רכישה לדירה ראשונה?

מס רכישה מוטל על רכישת זכויות במקרקעין, כולל דירה למגורים וגובהו תלוי במחיר הנכס. דירת מגורים, על פי חוקי המס, נחשבת דירה שבנייתה הסתיימה ומוכנה לאכלוס.

כדי להוריד את שיעור רכישת קרקעות להשקעה בישראל, מס הרכישה על דירה שנייה ויותר, גבוה ממס רכישה לדירה ראשונה. 

מס רכישה דירה ראשונה נגבה רק ברכישת דירה שמחירה מעל  1,805,545 שקלים (הסכום בתוקף עד ינואר 2023). מעבר לכך, המס יגדל בהתאם למחיר. ברכישת נדל"ן שלא למגורים, מס הרכישה קבוע.

יש לציין שהמושג "דירה ראשונה" לצורכי מס, מכוון ל"דירה יחידה", המשמשת למגורי בעליה. היא נחשבת לדירה יחידה, גם אם בבעלותו חלק של פחות משליש בנכס נוסף, או פחות מחצי בדירה שהתקבלה בירושה.

פטורים והקלות בתשלום מס רכישה דירה ראשונה

את ההקלה במס רכישה לדירה ראשונה, ניתן לקבל פעמיים לאורך החיים, במקרי נכות או עיוורון, כשמדובר בדירה שנועדה למגורי בעל הדירה ומשפחתו.

לקבלת ההטבה, יש להפנות "טופס בקשה לפטור חלקי ממס רכישה" לרשות המיסים, בצירוף המסמכים הרפואיים הרלוונטיים. גם משפחות שכולות ונפגעי פעולות איבה, תושבים חוזרים ועולים חדשים, זכאים להקלות במס רכישה.

חובת הדיווח למשרד מיסוי מקרקעין על רכישת קרקע

כל רכישת קרקע מחייבת את הרוכש לדווח למשרד מיסוי המקרקעין באזורו, כולל בקשה לפטור ממס רכישה (כשסכום העסקה מתחת לתקרה), חודש מיום העסקה.

החל מ-2017, חובה לדווח על רכישות מקרקעין באופן מקוון. אי דיווח במועד או עיכוב בתשלום מס הרכישה, עלולים לגרום לעיכוב בטיפול בשומה ולהטלת קנסות.

הצהרה על רכישה צריכה לכלול את פרטי הנכס, פרטי העסקה, גובה התמורה, תאריך הרכישה, דרך החישוב של מס הרכישה ופרטים על זכאות לפטור והיא מועברת בידי עורך דין מקרקעין. עם קליטת הדיווח, הרוכש מקבל הודעת אישור ובמקרי הצורך, גם שובר תשלום מס רכישה.  

איך משלמים מס רכישה לדירה ראשונה?

החוק במדינת ישראל מחייב לשלם מס רכישת קרקע, תוך 60 יום מביצוע העסקה. התשלום מתבצע באמצעות שובר תשלום שומה מודפס במשרד מיסוי מקרקעין, בנק הדואר, בבנקים או בכרטיס אשראי לרשות המיסים.

ניתן לקבל דחייה של תשלום המס או פריסה לתשלומים, בפנייה למשרד מיסוי מקרקעין והצגת סיבה ומסמכים רלוונטיים, מה שיחייב בתשלום הפרשי הצמדה. רישום העברת הזכויות על הנכס בטאבו, יש לדעת, יתבצע רק עם תשלום המס במלואו.

מחפשים נכסים לרכישה והזדמנויות השקעה מניבות?
השאירו פרטים וקבלו הצעה אטרקטיבית