מה עדיף, לקנות או לשכור דירה?

התשובה על השאלה המוצגת בכותרת, היא כמובן אינה חד משמעית.
שכן התשובה תהיה שונה בהתאם לאישיות שלנו, השאיפות שלנו, הרקע המשפחתי שלנו ומצבנו הכלכלי וכמובן המדינה בה אנו חיים.

מה חושבת על כך הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה?

נתחיל מכמה נתונים יבשים, שממחישים את הצורך המאוד בסיסי של רובנו בביטחון הרגשי והכלכלי, שמעניקה לנו דירה בבעלותנו. על פי הלמ"ס כ- 66 אחוזים ממשקי הבית בארץ, גרים בדירה בבעלותם. במדינות האיחוד האירופי הנתון דומה כ- 70 אחוזים בממוצע, ומזרח אירופה מככבת בנתון מדהים של 90 אחוזים בממוצע. ישנם כמובן יוצאים מן הכלל, כמו גרמניה לדוגמה, שם ל- 40 אחוזים בלבד, יש דירה בבעלותם. הסיבה לכך, היא שבגרמניה מונהג מזה שנים רבות מודל של שכירות ארוכת טווח, שמשרה בטחון כלכלי ופסיכולוגי בו זמנית ומייתר את הצורך הכל כך אנושי בהשקעה בדירה.

אירופה זה נחמד, אבל אנחנו חיים בישראל

היום נדבר על כדאיות של קניית דירה בישראל. זה לא סוד שמחירי הדירות בארץ, זינקו באופן משמעותי בעשור האחרון. הבאים בתור הם מחירי השכירות, שעלו גם הם באופן משמעותי ועקבי בעיקר בשנתיים האחרונות. לכן היום יותר מתמיד, ההחלטה האם כדאי לי לשכור או לקנות דירה, הפכה לקריטית וחשובה.

אצל רובנו, מתחילה ההתלבטות אם וכאשר יש ברשותנו את ההון העצמי המאפשר לנו לקחת משכנתא.
לאלו מאיתנו שעדיין אין דירה בבעלותם, ההון העצמי הנדרש עומד היום על 25%.

אז עולה השאלה המאוד לגיטימית – האם כדאי לי להמשיך ולשלם שכירות (שכנראה תמשיך ותעלה עם השנים) ו"לזרוק את הכסף לפח", או שכדאי לי לשלם סכום זהה ובמקרים מסויימים אף נמוך יותר על החזרי משכנתא שאותם אסיים תוך עשור או שניים. כאשר בסיומם אוכל ליהנות מהיתרונות של דירה בבעלותי.

אוקיי אז בהנחה שיש לי הון עצמי ראשוני, מהן אפשרויות ההשקעה בנדל"ן שעומדות לרשותי?

1. שכירת דירה והשקעה של הסכום הראשוני בשוק ההון:

כאן היתרון הוא כמובן לא להיכנס לחוב ומחוייבות לתשלומי משכנתא לעשרות שנים.
החסרון הוא שאין כל ערובה לכך שתרוויחו בשוק ההון, גם באפיקים סולידיים ישנה סכנה שתפסידו בהתאם לתקופה.
ובסופו של דבר אתם חייבים לגור איפושהו ולשלם שכר דירה שרק ילך ויעלה עם השנים.

2. רכישת דירה עם משכנתא:

כאן היתרון הוא לשלם סכום זהה או נמוך לשכר הדירה שהייתם משלמים בכל מקרה, לטובת החזר משכנתא. כאשר לאחר 15 או 20 שנה, אתם נותרים עם דירה בבעלותכם, בשווי גבוה יותר מהסכום בו היא נרכשה ובנוסף נהנים משקט נפשי ובטחון כלכלי בגילאים מבוגרים יותר.

3. קניית דירה להשקעה במחיר אטרקטיבי ושכירת דירת מגורים באיזורי הביקוש:

זוהי אופציה המאפשרת לרקוד על שתי חתונות בו זמנית. תיהנו מיציבות ושקט נפשי מכך שיש בבעלותכם דירה, ובינתיים תוכלו להשכיר אותה כדי לשלם על המשכנתא, או אם לא נזקקתם למשכנתא, כדי לסבסד לכם את שכר הדירה על דירת המגורים שלכם באיזור מרכזי ומבוקש יותר.

מחפשים נכסים לרכישה והזדמנויות השקעה מניבות?
השאירו פרטים וקבלו הצעה אטרקטיבית